Bestellingen gedaan tot en met 27 dec 2018 dient u af te halen bij:
Welkoop 't Rijpje
Rijperweg 48a
1744 HL Sint Maarten
Bestellingen gedaan 28 tm 31 dec 2018 dient u af te halen bij:
Nipro Hengelsport
Rijperweg 48
1744 HL Sint Maarten
Hoe werkt het afhalen?
Wij krijgen nog wel eens de vraag: "Waarom staat mijn vuurwerk niet klaar als ik aankom, ik heb toch al besteld,(evt betaald) en een afhaalmoment gekozen?"
Hieronder leg ik uit hoe het werkt:
Uw bestelling wordt bij elkaar gezocht op het moment dat u er bent. (Uw vuurwerk is wel aanwezig en ligt veilig opgeslagen in de bunkers)
Volgens de wet mogen vuurwerkverkooppunten met een 10.000kg vergunning 2 x 4000kg verpakt vuurwerk (bewaarplaats) en 1x 2000kg onverpakt (bufferbewaarplaats) vuurwerk opslaan. Vuurwerk zit verpakt in een doos, die doos zit in een stalen kooi, die met 6 stalen banden vast is gemaakt. Dit zit weer in een kartonnen doos samen met een hardboard plaat en piepschuim.
De bunkers zijn voorzien van sprinklersystemen. De afmeting van de bunker wordt beperkt door het bereik van de sprinklers en is in de regel ca 3x6 meter.
In de bufferbewaarplaats zetten wij al het kleine vuurwerk op volgorde van artikelnummer en/of naam en de hardlopers binnen handbereik. (In deze bunker moeten wij trouwens ook het vuurwerk uitpakken)
Als alle soorten uitgepakt zijn en als alles op volgorde is gezet is er slechts nog maar een klein beetje ruimte over. Dit is de ruimte waar wij de bestellingen klaarzoeken op het moment dat de klant deze op komt halen.
Of u nou wel of niet betaald heeft, u meld zich eerst even bij de kassa.
De dames aldaar halen de pakbon van uw bestelling uit de map en deze gaat dan meteen naar de inpakbunker.
Er zijn afhaalmomenten van een half uur, de vraag is: komen de klanten verspreid en geleidelijk of allemaal aan het begin van het half uur of juist aan het eind? M.a.w. er is geen pijl op te trekken.
Als ik alles klaar zou zoeken voor wat er voor een half uur besteld is.. er kunnen maar een paar bestellingen in de bunker staan... Dan moet bijna alles buiten de bunker staan. Reken maar uit.... een Pronk pakket weegt ca 50 kg en neemt een groot deel van de afhaalbalie in beslag. Dit gaat dus ook niet echt in een tasje passen.... 😉
Het zou dus buiten de bunker moeten staan... en dát mag dus niet.
Bovendien bestaat er een kans dat het de hele tijd in de weg staat.
Dus het kleine vuurwerk pakken wij in de bufferbewaarplaats in op het moment dat de klant er is.
Dit betreft ca 200 verschillende artikelen. Als deze klaargezocht zijn nemen de mensen van achter de balie deze bestelling over.
De grote artikelen, 500 grams cakes, pijlen, compounds, pakketten en het spul waar heel veel van de deur uit gaat, (singelshots, wondertollen, kanonslagen, gratis vuurwerk, etc. etc.) pakken wij er op het laatst bij vanuit het rek achter de balie.
Dat mag tijdens de verkoopdagen omdat er boven die balie ook sprinklers hangen.
Het in de bufferbewaarplaats de kleine dingen bij elkaar pakken en het pakken van het vuurwerk uit het rek achter de balie en het op de balie zetten is de snelste manier en de kans op fouten is het kleinst.
Achter de schermen zijn een aantal jongens continu razend hard aan het werk om het vuurwerk uit het staal te halen en in de bufferbewaarplaats en achter de balie in het rek te zetten om alles zo vlot mogelijk af te handelen.
De bunkers waar dit uitkomt worden dan ook weer dagelijks bijgevuld…
Het is strak georganiseerd, iedereen heeft zijn duidelijke taak en als iedereen weer gewend is dat gaat het super snel. Ik werk zelf 3 maanden aan de voorbereiding, de hulp achter de balie en in de bunkers doen dit 3 dagen (exclusief het van te voren leren kennen van de ca 300 producten). Af en toe moet er even naar een artikel of doos gezocht worden. Hier moet meestal even op gewacht worden want een artikel of doos kan even onvindbaar zijn. Ga maar na, wij hebben 4 leveranciers en veel artikelnamen lijken ook op elkaar!
Op de eerste dag in het eerste uur moet iedereen weer even wennen aan alle artikelen, hoe ze heten en waar ze staan. In dat uur plan ik dan ook niet zoveel klanten. Deze bestellingen zoeken wij de avond er voor wél al klaar, zodat onze werknemers al gewend zijn en het eerste uur vlot verloopt.
Ons streven is korte wachttijden en alles mee te geven wat besteld is. Het bestelde vuurwerk is van te voren gereserveerd en komt niet in de losse verkoop.
Al het vuurwerk wat van te voren is besteld past niet in 1 keer in de bunkers. Daarom komen mijn leveranciers meerdere malen per dag om de bunkers aan te vullen. Om er voor te zorgen dat de leverancier het vuurwerk bij zich heeft wat ik voor de afhaalblokken erna nodig heb en om er voor te zorgen dat het maximum van de opslag niet wordt overschreden en rekening houdend met vertraging door slecht weer of wat dan ook, vergt een nauwgezette planning.
Vandaar dat het ook belangrijk is dat iedereen zich zoveel mogelijk aan het door hem of haar gekozen afhaalmoment houdt.
Helaas komt het voor dat een leverancier een artikel niet uitlevert of niet uit kan leveren (ondanks het feit dat ik die artikelen wel gereserveerd heb).
Dit kan komen door een fout in hun voorraadsysteem of een fout door de inpakkers aldaar.
Ik heb dan een manco levering en dat is helaas overmacht. In overleg met de klant zorgen wij dan voor een passend alternatief.
Als er een levering is geweest met meerdere manco's kan het wel eens zijn dat er in de blokken daarna meerdere malen geïmproviseerd moet worden, ook dan kunnen de wachttijden wel eens ietsjes oplopen.
De praktijk is dat dat enorm meevalt.
Voorheen hadden het afhalen gespreid in blokken van een uur. 1 blok was bijvoorbeeld van 18:00-19:00 uur. Je raad het al, iedereen komt na het eten, ca 18:50 uur. Dat zijn bij ons de pieken en toch hoefde niemand lang te wachten… Toch hebben wij gekozen om bokken per half uur te maken om het nog soepeler te laten lopen.
Tijdens het wachten kan trouwens rustig een kopje koffie gedronken worden, een oliebol gegeten of even naar de films gekeken worden. Of maak eens een praatje met degene naast je. Onze klanten komen vaak uit het hele land.
Bij ons hoeft niemand te schuifelen in een rij en dat scheelt al enorm.
Ik hoop dat ik hier een beetje mee duidelijk heb gemaakt waarom de bestellingen niet compleet klaar staan….
Als er meer vragen en/of suggesties zijn hoor ik het graag!!
Met vriendelijke groeten,
Bart Pronk